Regénynevelde írócsoport

Hogyan kerüld el a 36 leggyakoribb írói hibát

1.     Ne keress kifogásokat
Ne fogd az időre, a munkádra, a családodra, az életkorodra, a könyvpiacra, ha nem írsz. Alakíts ki egy rutint, és tartsd magad hozzá.   Ne halogass, és ne várj az ihletre: „Csak akkor írok, ha van ihletem, és én gondoskodom róla, hogy minden reggel pontban kilenc órakor legyen ihletem.”
 

2.     Ne legyél önhitt
Ne nézd le az olvasókat, és ne hidd, hogy te mindenkinél okosabb vagy.
 

3.     Ne vágj fel az írásodban
Ha valamiben szakértő vagy (orvos, történész, mélytengeri búvár), az nem azt jelenti, hogy a létező összes tudásodat a témáról meg kell osztanod a művedben. Hasonlóképpen, a széles szókincs remek, de attól még az olvasónak ne kelljen a szótárért rohangálnia minden mondatod után.


4.      Ne várj csodákat
Az írás nehéz és időigényes munka, amit évekig tartó gyakorlással lehet csak igazán elsajátítani. Ne várd, hogy máról holnapra Shakespeare leszel.
 

5.      Ne melegíts be
Ne kezd a történeted háttérsztorival, természetleírásokkal, prológussal. Már az első oldallal meg kell ragadnod az olvasó (és a szerkesztő) figyelmét, ezért vágj a dolgok közepébe: kezdj akcióval.


6.     Ne írj naplementékről
Az olvasónak szüksége van környezetleírásokra, de ne írj valamiről csak azért, mert „szép”. A leírások lelassítják a cselekményt, ezért csak módjával alkalmazd őket.
 

7.     Ne használj létező embereket
Élő személyek szerepeltetése egyrészt kockázatos (jobb esetben megsértődnek, rosszabb esetben beperelnek), másrészt ritkán lesz belőlük jó karakter. De ha mégis ragaszkodsz ehhez, nagyítsd fel az illető legjellemzőbb tulajdonságát.


8.     Ne alkalmazz gyáva, tehetetlen főszereplőket
 Az érdekes karakterek a legtöbb esetben erős akaratú, motivált, kockázatkereső, határozott emberek. (Kivéve a szépirodalomban, ott gyakoriak az esendő, passzív szereplők.)


9.      Ne kerüld a bajt
Minél nagyobb bajban van a főhős, az olvasó annál jobban bevonódik a történetbe. Ne kerüld a konfliktusokat, hanem állítsd a karaktereidet minél nagyobb kihívások elé.
 

10.    Ne hagyd, hogy értelmetlenül történjenek dolgok
Az életben vannak véletlenek, de a fikcióban nem lehetnek. Az eseményeknek logikusan kell követniük egymást, a szereplők sorsát ne vak véletlenek irányítsák.
 

11.    Ne feledd: inger és reakció
A történet logikájába az is beletartozik, hogy logikus sorrendben írjuk le a szereplők reakcióit és az azt kiváltó ingert, amire reagálnak. Ha kihagyod az egyik lépést (ok-okozat), az olvasó összezavarodik.


12.     Ne felejtsd el, kinek a történetét írod
Válassz egy nézőpontot (karaktert), és maradj is benne. Ne írj olyan dolgokról, amiket a karakter nem tudhat, gondolhat, láthat, hallhat stb.
 

13.     Ne felejtsd el tisztázni a nézőpontot
Ha E/3-ban írunk, az olvasót néha emlékeztetnünk kell, hogy kinek a szemszögéből tapasztalja meg a történetet. Emellett ne csak megtapasztalja a körülötte lévő világot, de reagáljon is rá.
 

14.     Ne oktasd ki az olvasóidat
Az olyan írói kiszólások, amelyekben a szerző el akar valamit magyarázni az olvasónak, kerülendőek. Ne azért írjál regényt, hogy valahol elmondhasd a véleményed a világról.
 

15.     Ne engedd, hogy a karaktereid okoskodjanak
A szükséges információt nem célszerű a párbeszédben, hosszú monológok formájában (sem) közölni.

 
16.     Ne engedd, hogy a karaktereid fecsegjenek
A szereplők vég nélküli, parttalan locsogása fárasztja az olvasót.

 
17.     Ne feledkezz meg az érzetekről
Használd az összes érzékszervet a jelenetekben.


18.    Ne feltételezd, hogy tudod, nézz utána
Ha valamiben nem vagy biztos, inkább nézz utána. Ellenkező esetben elvesztheted az olvasó bizalmát.


19.     Ne felejts el megfigyelni és jegyzetelni
A legsikeresebb írók remek megfigyelők. Próbáld meg észrevenni a részleteket, majd írd le őket.


20.     Ne hagyd figyelmen kívül a jelenetek struktúráját
A történeted legfontosabb részeit jelenetként írd meg, vagyis pontról pontra írd le, hogy mi történik, ne foglald össze (mutasd, ne mondd). Ha a végső összecsapást a főhős és az antagonista között elintézed három mondattal, az olvasó csalódott lesz.


21.     Ne hozz be a történetbe értelmetlen csavarokat
Dönts el, miről szól a jelenet, mi a kérdés, amire a karakter választ szeretne, és ezt figyelembe véve hozd be az új csavart. Találj egy logikus, de váratlan bonyodalmat.


22.     Ne fullaszd bele a karaktereidet akcióba
Az írók néha annyira elmerülnek a történet szövésében, és hogy minél mozgalmasabb, akciódúsabb cselekményt találjanak ki, hogy elfeledkeznek a nyugalmi időszakról, mikor a szereplők lélegzethez jutnak. Hagyj időt a karaktereidnek, hogy időnként reflektáljanak arra, ami történt.


23.     Ne bolyongj a ködben
Jobb előre tervezni (vázlatot írni), így írás közben nem zavarodsz bele a cselekménybe. Előre határozd meg, hogy miről szól a történet, és hogy az egyes karaktereknek mi a célja.


24.     Ne félj egyértelműen fogalmazni
Néha az író aggódik, hogy amit ír, nem elég árnyalt, túlságosan világos, esetleg szájbarágós. A lebegtetés, ködösítés viszont visszaüthet: a titokzatoskodásban elveszhet a történet értelme és a karakterek valódi motivációi.


25.     Ne kritizáld halálra magad
Ne aggódj, ha rossz a történeted első vázlata. Írás közben ne kritizáld a szövegedet, koncentrálj az írásra. Később még mindig javíthatsz rajta, ha elégedetlen vagy vele.


26.     Ne foglalkozz azzal, mit mond majd az anyukád
 Írás közben ne azon aggódj, hogy mások mit gondolnak majd a művedről.


27.     Ne rejtőzz el az érzelmeid elől
Egyes írók félnek az erős érzelmektől, pedig a műben megnyilvánuló érzelmek azok, melyek bevonják az olvasót a történetbe, és lehetővé teszik, hogy az olvasó azonosuljon a karakterekkel.


28.     Ne vidd a műved írókörökbe
Családtagok, barátok, más amatőr írók nem biztos, hogy a legjobb tanácsot adják a műveddel kapcsolatban. Véleményük ritkán objektív, és sokszor maguk se tudják, miről beszélnek.


29.     Ne hagyd figyelmen kívül a szakértők véleményét
Ha egy tapasztalt író, tanár, szerkesztő véleményezi a műved, mindenképpen fontold meg, amit mond.


30.     Ne fuss a trendek után
Ne próbáld kitalálni, mit akar a piac, a szerkesztők, az olvasók. Nincsenek biztos receptek, írd meg azt a történetet, ami a legjobban érdekel téged.


31.     Ne pózolj, és ne alakoskodj
A stílusod legyen a sajátod. Ha alakoskodsz, másokat utánzol, erőlködsz, hogy költőien hangozz, azzal magára a megalkotásra irányítod az olvasó figyelmét, és nem az írásodra.


32.     Ne pazarold el az ötleteidet
A regényíróknak rengeteg apró dolgot (eseményt, fordulatot, hátteret, karaktereket) kell kitalálnia, hogy egy megfelelő hosszúságú művet kapjon. Használd ki maximálisan, amit kitalálsz (például, ha egy mellékszereplő feltűnik az első fejezetben, ne vezess be újabbakat, hanem használd őt a későbbi fejezetekben is).


33.     Ne hagyd félbe
Ne add fel a munkát a regényed közepén, az első javítás közben, az ötödik átírás után. Tervezd el, hogy mit akarsz csinálni, és tartsd magad hozzá.


34.     Ne kelts rossz benyomást a szerkesztőben
A kéziratodat a lehető legjobb formájában, átolvasva, kijavítva, a szabályoknak megfelelően formázva küld el a szerkesztőnek. Legyél udvarias, és ne zaklasd válaszért minden héten. Ha pedig elfogadták a kéziratodat, ne felejtsd el: a szerkesztő jót akar, hallgass rá.


35.     Ne add fel
Ha élvezed az írást, és elkötelezett vagy felé, ne tántorítsanak el a nehézségek és az elutasítások. Lehet, hogy 10 kiadó visszadobja a regényed, aztán a 11. veszi meg. Lehet, hogy megírsz 10 regényt, amit nem olvasott senki, és a 11. lesz sikeres.


36.     Ne csak ülj ott
Kezdj el írni!



Forrás: - Jack M. Bickham: The 38 Most Common Fiction Writing Mistakes

Réka

Kozma Réka szerkesztő

Megjegyzés küldése (0)
Újabb Régebbi